Perfect Pilates
Pilates is een training voor het hele lichaam, of zoals dat zo mooi heet, voor Body & Mind. Géén ingewikkelde fitnessapparatuur, maar gewoon oefeningen op een matje. In Amerika is deze trainingsmethode in de afgelopen 10 jaar enorm gegroeid en niet meer weg te denken uit menig sport- en gymzaal. Het zijn géén oude oefeningen in een nieuw jasje, maar eenmaal kennisgemaakt met Perfect Pilates ervaart men dat dit een geheel nieuwe trainingsmethode is, terug naar de natuurlijke bewegingsvormen, terug naar de natuurlijke spierketens. De kracht zit hem voornamelijk in de eenvoud van de combinaties van de bewegingen. Zowel kracht, lenigheid als stabiliteit komen aan bod. In Perfect Pilates zijn de sterke onderdelen uit de oude Pilates methode gecombineerd met hedendaagse fitness elementen. Hierdoor is de methode effectiever, veiliger, intensiever en beter toepasbaar bij groepen.

LOW IMPACT + Perfect Pilates oefeningen 
Onder deskundige leiding worden er steeds weer nieuwe combinaties van passen gebruikt om ons op te warmen en voor te bereiden op de oefeningen uit het Perfect Pilates programma. Oefeningen op een matje bedacht door de ontdekker van deze oefeningen, Joseph Pilates. Physio Fysics heeft hier nog een extra steentje aan bijgedragen door deze oefeningen te perfectioneren tot, jawel, Perfect Pilates.
Wil je ook graag meedoen aan deze goede oefeningen voor het lichaam en vind je het fijn in een gezellige damesgroep te sporten voor een voordelig prijsje? Neem voor meer informatie contact op met de coördinator jazz.
 
LOW IMPACT 2
Deze groep dames bestaat voornamelijk uit dames in de leeftijd tussen de 60 en 85 jaar en is dus binnen de gymvereniging uniek als gymgroep. De naam ‘Low Impact’ past hier beter dan welke andere naam ook. Low impact wil zeggen: altijd één voet aan de grond; er wordt beslist niet gesprongen en dat is gezien de leeftijd een goede zaak. Natuurlijk zijn er veel dames in de groep, die zo vitaal zijn dat zij ook gemakkelijk nog touwtje kunnen springen, maar dit is niet aan de orde binnen onze groep. Wordt er dan wel wat aan de conditie gedaan? Jazeker! Ook wij voldoen ruimschoots aan de bewegingsnorm: minimaal een half uur bewegen per dag en dan liefst een tandje hoger dan de snelheid waarmee de dagelijkse beslommeringen plaats vinden. Uiteraard wordt er met het niveau van de groep rekening gehouden en passen we de snelheid van de muziek waar we mee werken aan. Daarnaast maken we gebruik van oude en nieuwe oefeningen uitgevoerd met een actief holle rug. Dat wil zeggen, navel in, bekkenbodemspieren aangespannen en de rug iets hol. Immers, als je naar een skelet kijkt, kun je zien dat de ruggengraat een lichte holling vertoont, een zogenaamde natuurlijke lordose. Vanuit die stand worden dan ook de oefeningen uitgevoerd, zowel op de mat als in stand. We zijn een gezellige groep en ondernemen ook buiten de lessen om gezamenlijke activiteiten, zoals:
- 1 keer per jaar etentje
- 1 keer per jaar jeu de boules, minigolf
- maandelijks koffie drinken
Af en toe is er tijd voor een gezellig maar eenvoudig dansje.
 
Steps (Damesgroep vanaf 18 jaar)
Hoe ziet deze les eruit? We starten met een warming up voor een goede doorbloeding van de spieren en gaan verder met enkele blokjes choreografie die vervolgens achter elkaar worden uitgevoerd. Dit stepgedeelte doen we op een professionele Reebok Step, die in hoogte verstelbaar is. Het is een conditieverbeterende workout waarbij vooral de been- en bilspieren worden belast. Op verzoek, en/of 1 keer per maand wordt er een korter stepgedeelte gedaan en doen we een aantal grondoefeningen volgens het Perfect Pilates-principe.
 
Bodygym
Lijkt het u gezellig  om in een ontspannen sfeer samen met leeftijdgenoten de lichamelijke conditie op peil te houden en/of te verbeteren? Maar u weet niet precies waar en hoe? Dan bied gymnastiekvereniging Gyatu uitkomst. Wij hebben voor iedereen wel een geschikte groep. De Lessen beginnen met een warming-up waarbij de spieren soepel en warm worden. Daarna volgen er verschillende oefeningen, waarbij alle spieren ( been, arm, borst, buik, rug en bil) aan de beurt komen. Spierversterkende oefeningen, balansoefeningen en stretchoefeningen. eze oefeningen hebben als doel  kracht, coördinatie, lenigheid, stabiliteit en lichaamshouding te verbeteren, te zorgen dat de spieren niet afzwakken en het “smeren”van de gewrichten. Er wordt gebruik gemaakt van allerlei materialen, zoals matten, banken, de dynaband  (elastische band ), ballen, stokken, ringen, gewichtjes en hoepels. Het belangrijkste is dat iedereen mee doet op zijn/haar eigen niveau en tempo. Tijdens de les wordt er vanzelfsprekend rekening gehouden met uw mogelijkheden. Tenslotte worden er de laatste 10-20 minuten verschillende spelvormen aangeboden, waarna we afsluiten met rekken, strekken en  ontspannen. Het sociale karakter van deze groepen is groot en de factor plezier is hoog! Loop gerust eens binnen bij een van de lessen om te kijken of ervaren bij welke groep u zich thuisvoelt.

Overige activiteiten voor volwassenen
Het aanbod van GYJATU Dronten biedt ook voor volwassenen ruim gelegenheid om een passende activiteit te kiezen. Het is belangrijk om als volwassene  te blijven bewegen. Het doel van de lessen is de spieren van het lichaam soepel te houden waardoor stijfheid wordt voorkomen. De lessen worden gevolgd naar eigen kunnen en iedereen doet de lessen op het eigen niveau. De conditietraining bestaat vooral uit het lopen en joggen, afgewisseld met lichte oefeningen voor diverse spiergroepen. De sportinstuif is een combinatie van spieroefeningen met sport- en spelactiviteiten. Op woensdagavond is er een speciale Sport voor Ouderen (SvO)-les voor heren. De nadruk in deze lessen ligt op actief samenzijn. Mannen en vrouwen vanaf 60 jaar kunnen de lessen in eigen tempo volgen. U bent nooit te oud om te bewegen. Wie zo lang mogelijk fit wil blijven, kan het beste zo vee mogelijk blijven bewegen. Iedereen die regelmatig aan lichaamsbeweging doet, voelt zich niet alleen fitter, maar houd de conditie op peil of verbetert die. En een goede lichamelijke conditie zorgt ervoor dat u minder vastbaar bent voor verkoudheden en andere ongemakken. Uw spieren en gewrichten blijven soepel en uw botten langer sterk. U hoeft geen uitgesproken sportfiguur of fervent trimmer te zijn om aan de activiteiten van ‘Meer Bewegen Voor Ouderen’ mee te doen. In de les worden geen topprestaties verwacht. Het aanbod is vooral gericht op de recreatieve kant van het bewegen. Tijdens de lessen worden veel oefeningen gedaan (staand of zittend op een stoel) die een beroep op:
- behoud van de beweeglijkheid
- de coördinatie
- alert zijn; reactie, anticiperen, geheugen
- oriëntatie in de ruimte
Soms worden de lessen met muziek ondersteund. We gebruiken veel kleine materialen. Naast het bewegen, is ook het sociale aspect van deze lessen van onschatbare waarde. Kom eens kijken.

Sponsoren en links:

  •  
  • KNGU

     
  • Gymsport.nl

     
  • Sport in Dronten